• Home
  • Blog
  • Er du tilfreds med frikadeller, når du har bestilt bao buns?

Er du tilfreds med frikadeller, når du har bestilt bao buns?

Mit gæt er NEJ.

Nogle mennesker har lyst til gode gamle danske livretter. Andre vil prøve noget nyt.

Men der er én ting, vi alle sammen forventer: Vi vil have det, vi har bestilt. Punktum!

Det er selvfølgelig præcis det samme med din virksomheds kunder. De vil have det, de forventer, når de handler hos dig.

Emotionelle Kundetyper matcher forventning med købsoplevelse

Metoden sikrer, at din branding, markedsføring og kunderejse hænger sammen – og tiltrækker de rigtige kunder.
Det betyder kort sagt, at folk får, hvad de forventer, når de handler med virksomheden. 

Sådan fungerer det:

Emotionelle Kundetyper opdeler kunder i fire kundetyper afhængigt af købsmotivationen.

– Grøn: Køber for at opnå tryghed og sikkerhed

– Blå: Køber for hurtige resultater eller prestige

– Gul: Køber for omsorg og selvforkælelse

– Rød: Køber for at blive overrasket og underholdt.

Sådan bruger du metoden

Allerførst vælger du, om din virksomhed skal henvende sig til gul, rød, blå eller grøn kunde.

Derefter kan virksomhedens branding og markedsføring planlægges, så den henvender sig til den ENE kundetype.

Det sikrer, at kunderne bliver tilfredse. Netop fordi de får det, de forventer, på baggrund af markedsføringen.

Samtidig sparer du både tid og penge på markedsføringen, fordi du ved, præcis hvad ønskekunderne vil have.
Det gør det meget nemmere at vælge farver, fonte, billeder, ord … alt.

Derfor bliver det selvfølgelig også let at guide tekstforfattere, fotografer, grafikere og andre leverandører.
Det betyder, at du hurtigt kan spare mange timers ekstrabetaling til leverandørerne. Simpelthen fordi du kan forklare, præcis hvad du gerne vil have.

Smart, ikke? Men …

… når jeg prøver at forklare mine kunder det, siger mange:
“Jamen, vi mennesker er jo nuancerede” eller måske “Det føles ikke autentisk.”
Heldigvis er Emotionelle Kundetyper ikke en metode til at sætte mennesker i bås.
For den samme kunde kan sagtens spise frikadeller mandag – og bao buns tirsdag.
Det er ikke noget problem. Bare tallerkenen bliver fyldt med det, kunden forventer.

Men derfor er det ikke sikkert, at de to retter skal serveres på den samme restaurant.
For det skaber nemlig mismatch mellem forventning og købsoplevelse. Og når kunderne får noget andet end forventet – så bliver de skuffede.

Læs mere om Emotionelle Kundetyper, og hvordan du kommer i gang.

Værd at vide

3 ting, der holder dig tilbage som behandler eller konsulent:

3 ting, der holder dig tilbage som behandler eller konsulent:

Den vigtigste forskel på mig og andre freelance-tekstforfattere

Den vigtigste forskel på mig og andre freelance-tekstforfattere

Autenticitet: Hvad betyder autentisk markedsføring? Og hvorfor er det ikke nok?

Autenticitet: Hvad betyder autentisk markedsføring? Og hvorfor er det ikke nok?

Derfor har jeg uddannet mig i Emotionelle Kundetyper

Derfor har jeg uddannet mig i Emotionelle Kundetyper