Find salgsargumenter med kundetyperne
Emotionelle Kundetyper – find den røde tråd i markedsføring
Er du i tvivl om:
- Hvilke salgsargumenter og ord du skal bruge i salgstekst og content?
- Hvilke farver, former og fotos der vil tiltrække de rigtige kunder?
Så kan Emotionelle Kundetyper hjælpe dig.
Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode, der gør din markedsføring nemmere og mere sikker. Metoden fungerer sådan, at du vælger én kundetype. Valget er baseret på kundens købsmotivation.
Når du har valgt en kundetype – kun én! – så ved du:
- Hvilke salgsargumenter der tiltrækker din ideelle kunde
- Hvad der får din ideelle kunde til at købe
- Hvilke farver og fotos der passer til din ideelle kunde
- Hvordan tekster til din ideelle kunde skal se ud.
Hvordan vælger du kundetypen?
Kundetypen afgøres som sagt af kundens følelsesmæssige købsmotivation. Derfor skal du vælge den ideelle kunde baseret på, hvilke følelser din virksomhed og dine ydelser skal vække hos idealkunden.
Jeg vil stærkt anbefale dig, at du ikke tager et hurtigt impulsivt valg. Du kan få en gratis rådgivning hos Institut for Emotionelle Kundetyper, hvor de guider dig til at vælge kundetypen.
De 4 kundetyper
Grøn kunde
- Købsmotivation: Køber for at undgå risiko og sikre sig
- Tekster: Procesorienterede, lange, detaljerede
- Farver: Rolige og dæmpede
- Former: Klassiske
- Ordeksempler: Rolig, proces, fornuftig, erfaren
- Billeder: Realistiske, gerne fra arbejdssituationen, afdæmpet professionelt udtryk
Blå kunde
- Købsmotivation: Køber for at få hurtigt resultat; prestigekøb
- Tekster: Resultatorienterede, professionelle, gerne mange cases med prestigekunder
- Farver: Dybe, ikke for lyse
- Former: Gerne kantede
- Ordeksempler: Ambition, ekspertise, succes
- Billeder: Professionelt udtryk, gerne prestigefulde omgivelser og ting
Gul kunde
- Købsmotivation: Køber for at skabe velvære eller forkæle sig selv eller andre
- Tekster: Ikke for lange, kærlige, omsorgsfulde
- Farver: Bløde, varme, lyse
- Former: Gerne kantede
- Ordeksempler: Kærlig, omsorg, forkæle
- Billeder: Gerne naturbilleder, måske lidt forskønnede, uhøjtidelige portrætbilleder med store smil, afslappede
Rød kunde
- Købsmotivation: Køber for at få underholdning eller skabe forandring
- Tekster: Ikke for lange, gerne sjove, mærkelige og normbrydende
- Farver: Anderledes, kontrasterende
- Former: Skæve, sjove, vilde
- Ordeksempler: Mærkelige ordsammensætninger, vild, heftig, crazy, whack
- Billeder: Uventede, overraskende, kreative og sjove – gerne med humor eller skæv vinkel